sobota, 17 grudnia 2011

Persepolis - lektura pod choinkę

Książkę tę odkryłam  kilka lat temu, kiedy pracowałam jako fille au pair w Szwajcarii. Znalazłam ją przypadkowo w biblioteczce Pana Tatusia, który jako student podkochiwał się w młodej Irance i z sentymentu do niej postanowił poznać bliżej jej kulturę. 
Jest to komiks autobiograficzny, napisany w języku francuskim, którego bohaterką jest Iranka - Marjane Satrapi. Opisuje ona swoje dzieciństwo  w naznaczonym konfliktami politycznymi Iranie, młodzieńcze lata spędzone na nauce w Austrii, w końcu dorosłe życie we Francji. Wszystkie cztery tomy przeczytałam jednym tchem. Autorka, w sposób bardzo przenikliwy (wręcz filozoficzny) a zarazem zabawny, opisuje swoje nie zawsze łatwe życie, najpierw jako obywatelka państwa, w którym nie mogła czuć się bezpiecznie, następnie jako emigrantka. Może już słyszeliście o tej książce, przy okazji pojawienia się jej kinowej adaptacji. Mimo, że film miał bardzo dobre recenzje, jestem wierną fanką wersji papierowej. Komiks jest napisany dość przystępnym językiem, a czarno białe ilustracji pomagają w zrozumieniu sensu, dlatego też zachęcam Was do lektury tej książki po francusku (istnieje wersja po polsku). Myślę, że nie będziecie żałowali. Tutaj znajdziecie ciekawą recenzję.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz