piątek, 17 maja 2013

Zapping generation (2)

Oto kolejny odcinek perypetii naszego uroczego chłopca o imieniu Juju. Wcześniejszy odcinek dostępny TUTAJ

 Kliknij obrazek, żeby powiększyć.
Wersja do pobrania TUTAJ


Źródło : Le P'tit Zappeur nr. 378
Wyrażenia potoczne :

C'est quoi ce truc? = Qu'est-ce que c'est?
un truc = une chose  (więcej na ten temat przeczytacie w poście TUTAJ - warto do niego zajrzeć!)  
craquer pour quelqu'un = tomber amoureux / amoureuse de quelqu'un 
J'vois pas le rapport = Je ne vois pas le rapport (w mowie potocznej często pomijamy pierwszą część przeczenia, czyli "ne" oraz zjadamy "e" w zaimku "je", łącząc go w ten sposób z czasownikiem i wymawiając jak jedno słowo) [tłum. nie widzę związku]

Inne ciekawe słówka :

un fumigène - urządzenie produkujące/ emitujące dym
un attentat - zamach
une victime - ofiara
le brouillard - mgła
un cimetière - cmentarz

4 komentarze:

  1. Dziękuję bardzo za zamieszczenie! Co do języka potocznego chciałam podzielić się z Tobą moim odkryciem - Norman fait des vidéos. Ogólnie podoba mi się jego poczucie humoru - czy myślisz, że można byłoby na podstawie jego filmików opracowywać lekcje dla bardziej zaawansowanych uczniów? Ja obejrzałam prawie wszystkie jego vidéos na youtube i z niektórych zrozumiałam prawie wszystko, z innych mniej więcej połowę. Ale uważam, że jeśli chodzi o język fr mówiony, czy o tzw. osłuchiwanie się to jest to świetna metoda, w dodatku przyjemna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam się, że nie znałam wcześniej Normana, ale widzę, że posiada już całe grono fanów (1,5 miliona like'ów na FB). Obejrzałam kilka odcinków. Ma inteligentne choć dość specyficzne poczucie humoru. Myślę, że jak najbardziej można pracować na jego filmikach z uczniami.

      Usuń
  2. Justyno, Twoje wpisy językowe są jak zwykle świetne merytorycznie i na wysokim poziomie! Naprawdę Twój blog jest bardzo wartościowy i może być źródłem wiedzy dla uczniów jak i dla nauczycieli. :)

    Pozdrawiam i "Bonne continuation"! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Pawle! Z Twoich ust to podwójny komplement :)

      Usuń